Forhold til anden lovgivning

Naturbeskyttelsesloven og Habitatbekendtgørelsen

Tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021-2033 muliggør ikke lokalplanlægning for nye bygge- og anlægsarbejder på arealer, som på tidspunktet for kommuneplantillæggets udarbejdelse henligger som uberørte, ubebyggede eller naturlignende områder. Der ligger således ikke beskyttet natur inden for afgræsningsområdet. 

I overensstemmelse med "Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter" vurderes det, at en eventuel påvirkning af Natura 2000- område eller arter, som optræder på habitatdirektivets bilag IV hverken vil ændres eller forværres af de anvendelsesmæssige muligheder planlægningen skal give.

International naturbeskyttelse - Natura 2000

Afgræsningsområdet ligger ikke inden for internationalt naturbeskyttede områder. Nærmeste Natura 2000-område er nr. 59, Kysing Fjord, som ligger ca. 2,9 km nord for aflastningsområdet. Natura 2000-området består udelukkende af Fuglebeskyttelsesområde nr. F30. Sangsvanen udgør alene udpegningsgrundlaget for fuglebeskyttelsesområdet. 

Odder Kommune vurderer, at en realisering af aflastningsområdet ikke vil have en negativ effekt på arten, som udpegningsgrundlag for nærmeste Natura 2000-område, pga. aflastningsområdet karakter og afstanden hertil. 

Bilag IV

En række bilag IV-arter er potentielt forekommende i Odder Kommune, herunder løvfrø, stor vandsalamander, odder, markfirben, grøn mosaikguldsmed og arter af flagermus. Der er ved gennemgang af naturdata.dk og arter.dk ikke fundet registreringer af bilag IV-arter inden for eller i nærheden af planområdet. Der sker ikke fældning af store træer og planområdet vurderes ikke at være yngle- eller rasteområde for Bilag IV-arter. 

Odder Kommune vurderer, at realisering af aflastningsområdet ikke vil have negativ påvirkning på arter, som optræder på habitatdirektivets bilag IV.

Hensyn til produktionsvirksomheder

Kommunerne skal i deres planlægning tage hensyn til både støjpåvirkning af omgivelserne og påvirkning af omgivelserne med lugt-, støv- og anden luftforurening og redegøre for, om eksisterende virksomheder kan blive stillet overfor skærpede krav som konsekvens af planlægningen. Det er i denne sammenhæng virksomheder, som er omfattet af miljøtilsynspligt. 

Da tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021-2033 omhandler overordnet planlægning vedr. udpegning af aflastningsområde vurderes planlægningen ikke at kunne ændre eller forringe mulighederne for eksisterende virksomheder

Miljøscreening

Ifølge Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM) (LBK nr. 4 af 03/01/2023), § 8, stk. 2, nr. 2 er der gennemført en miljøscreening af den aktuelle planlægning for at afklare, om der kan forventes en væsentlig indvirkning på miljøet.

Ved begrebet miljø forstås bæredygtighed, den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser samt arkitektonisk og arkæologisk arv og det indbyrdes forhold mellem samtlige af disse faktorer.
De miljøtemaer, sektorer og forhold i den fysiske planlægning, der er vurderet, fremgår af screeningen, som kan ses ved henvendelse på rådhuset.

På baggrund af miljøscreeningen vurderes det, at tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021-2033 kun muliggør anvendelse af et mindre område på lokalt plan, og ikke kan medføre en væsentlig ændret påvirkning af det bestående miljø. Odder Kommune følger trafikafviklingen ved udarbejdelse af en trafikmodel, der belyser, hvor det er nødvendigt at sætte ind med afværgeforanstaltninger. Andre forhold som jordforurening og støj varetages i henhold til gældende lovgivning. Der skal ved realisering af aflastningsområdet foretages miljøscreening af kommende lokalplaner. Med baggrund i ovenstående er det vurderet, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021-2033.